تا به حال چقدر پیش آمده که از بنرهای تبلیغاتی کلافه شده باشید؟ چند تا از این بنرها را به خاطر دارید و باعث شده به آن توجه کنید؟ بنرهای مختلفی که در دنیای مجازی و واقعی امروزه ما پر شدهاند، نه تنها دیگر به چشم نمیآیند بلکه در بعضی موارد باعث کلافگی و واکنش منفی مشتری نیز میشود. نام این پدیده که در نتیجه تبلیغات وسیع و گسترده ایجاد شده، «نابینایی تبلیغاتی» (advertising blindness) است. اما این نابینایی تبلیغاتی چگونه رخ میدهد و راه حل مقابله با آن برای صاحبان کسب و کار چیست؟
بسیاری از کسانی که با تعریف نابینایی تبلیغات مواجه میشوند از خود میپرسند که آیا این رفتار، واکنش طبیعی مغز انسان است یا فرد به صورت آگاهانه تصمیم به نابینا شدن در برابر تبلیغات میگیرد؟
مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، از «تئوری تشخیص» در واکنش به تبلیغات حرف میزند. بر مبنای این تئوری، مغز انسان توانایی آن را دارد که اطلاعات غیر ضروری را جدا کرده و بر اساس این ظرفیت ذاتی، از مطالب غیر مرتبط بگذرد و این به این معناست که فرد به صورت عمدی، به تبلیغات نگاه نمیکند و آنها را نادیده میگیرد.این واکنش که یک واکنش خودآگاه و ناخودآگاه است در نتیجه تکرار فرآیندهای تبلیغاتی ایجاد میشود.
بر اساس مطالعاتی که سال 2010 انجام شد، 43% کاربران اینترنتی بنرهای تبلیغاتی را رد میکنند و هر چه بیشتر میگذرد، این عدد بیشتر میشود و افراد بیشتری تبلیغات را نادیده میگیرند. بر اساس همین مطالعات، مشخص شد که کابران اینترنتی با عادت کردن چشمشان به اطراف صفحه و مکانهایی که معمولا بنرهای تبلیغاتی قرار میگیرند، باعث میشود که هنگام نگاه به صفحه اینترنت، فقظ به متن نگاه کرده و از دیدن بنرهای تبلیغاتی اطراف صفحه بپرهیزند.
بازاریابان بعد از مواجه شدن با این پدیده، این سوال را از خود میپرسند که در این فضایی که بنرهای تبلیغاتی دیده نمیشوند، چگونه میتوان تبلیغات کرد تا مشتریان بیشتری آن را ببینند؟
گر چه نمیتوان به این سوال پاسخ دقیق و مشخصی داد، اما راهکارهایی وجود دارد که تبلیغات به صورت مشخصتری به چشم مخاطبان بیاید و افراد بیشتری آن را ببینند که عبارتند از:
با توجه به مواردی که گفته شد، در دنیای امروز که مسیر تبلیغات بسیار سختتر از گذشته شده است، خلاقیت و ارائه متفاوت نقش بسیار با اهمیتی در جلب توجه مخاطبان ایجاد میکند. محصول قاب تعاملی آوایار یکی از ابزارهای تبلیغاتی بسیار جدید و متفاوت است که علاوه بر جلب توجه مخاطب، قدرت اثرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب دارد. توضیحات بیشتر درباره این محصول را در صفحه محصولات آوایار میتوانید ببینید.